Popularizacija znanosti

Primarna zadaća IRB-a je obavljanje vrhunskih temeljnih istraživanja koja su preduvjet za ispunjenje ostalih zadaća koje IRB preuzima u razvoju RH kao što su razvoj inovativnih istraživanja, sudjelovanje u visokom obrazovanju, prijenos znanja u gospodarstvo s ciljem razvoja novih visoko-tehnologijskih proizvoda te jačanje društvene svijesti o važnosti i nužnosti znanja i znanosti u modernom društvu. IRB ove zadaće obavlja u suradnji sa sveučilištima, znanstvenim institutima i ostalim srodnim institucijama u RH i inozemstvu.

Ulazak u Europsku uniju osim pogodnosti koje nude europski fondovi pred Hrvatsku je postavio brojne izazove kao što je i povećan trend odljeva mozgova. Imajući u vidu nužnost poticanja mladih na znanstvene karijere u cilju pozicioniranja Hrvatske u globalnom tržištu rada te ulogu i mogućnosti znanosti i tehnologije u stvaranju novih vrijednosti i ekonomskog blagostanja, iznimno je važno probuditi svijest o korisnosti razvoja znanosti i tehnologije te promijeniti sliku znanstvene struke u javnosti. 

Tu svoju ključnu ulogu prepoznaje Institut Ruđer Bošković neprekidnim promicanjem aktivnosti popularizacije znanosti kroz brojne aktivnosti kao što su ciklusi popularno-znanstvenih predavanja za širu javnost (Znanstveni četvrtak, Noć pod zvijezdama na Ruđeru, predavanja povodom dodjele Nobelovih nagrada i sl.) koje se tradicionalno održavaju na Institutu kao i sudjelovanjem u brojnim europskim i međunarodnim projektima, suradnjama sa zakladama, tvrtkama i drugim srodnim institucijama.

Svakako, najvažnija i najpoznatija manifestacija u sklopu koje IRB otvara svoja vrata za širu javnost su Otvoreni dani IRB-a. Tradicija otvorenih dana seže još od 2004. godine. Idejni začetnik ove manifestacije je pokojna dr. sc. Greta Pifat-Mrzljak, koja je svoj entuzijazam prenijela mlađim generacijama. U sklopu Otvorenih dana Institut je do sada ukupno posjetilo preko 35 000 posjetitelja. 

Jačanjem svoje djelatnosti u području popularizacije znanosti Institut želi unaprijediti percepciju znanosti kao društveno iznimno korisne djelatnosti koja omogućava razvoj i napredak zajednice, te predstavlja sredstvo kompetitivnosti na svjetskom tržištu znanja jer se današnja ekonomija, a time i tržište rada ne mogu razvijati bez pomoći znanosti i tehnologije.

Princip 'otvorenosti' prema javnosti i medijima te široj znanstveno-akademskoj zajednici, kao i suradnji s poduzetnicima zastupljen je u većini projekata IRB-a. Ovaj princip temelj je i stožernog strukturnog projekta 'Otvorene znanstvene infrastrukturne platforme za inovativne primjene u gospodarstvu i društvu (O-ZIP), vrijednog 72 milijuna eura, a čiju realizaciju očekujemo početkom 2020. godine. Više o projektu O-ZIP – link na poveznicu

'Ruđerov interaktivni laboratorij'

Republika Hrvatska (RH) je na začelju EU po inovativnosti. Tek mali postotak mladih odlučuje se za karijeru u STEM području, a postojeći broj obrazovanih sve više napušta RH.

Daroviti učenici redovito sudjeluju na međunarodnim natjecanjima u STEM području, na kojima redovito postižu zapažene uspjehe zahvaljujući vlastitoj marljivosti i trudu mentora. Natjecanja se sastoje od teorijskog i praktičnog dijela, a pored financiranja najčešći problem s kojim se učenici i mentori susreću jest da u hrvatskim školama nije dovoljno zastupljen praktični dio nastave te da naši učenici nemaju interaktivni laboratorij u kojem bi se kvalitetno pripremili za natjecanja. 

Institut Ruđer Bošković je potaknut ovom situacijom kao i povećanim interesom ciljane javnosti za rad i istraživanja na IRB-u, što se očituje, između ostalog, i u više od 35.000 posjetitelja u sklopu Otvorenih dana posljednjih godina, te više od 500 000 sljedbenika događanja na društvenim mrežama odlučio pokrenuti projekt 'Ruđerovog interaktivnog laboratorija'.  

Ovakav laboratorij bi pod okriljem najveće znanstvene institucije u RH te vrhunskih stručnjaka omogućio profesorima, mentorima i nadarenim učenicima pripreme za olimpijade, praktične radionice i treninge, utemeljene na metodi 'učenje kroz istraživanje'. Ova metoda rada temelji se na malim istraživačkim projektima koje polaznici realiziraju od početka do kraja uz nadzor i mentorstvo znanstvenika. 

Cilj istraživačkih aktivnosti učenika nije postignuće znanstvenog rezultata, već usvajanje korektne metodologije istraživačkog rada od zamisli i formulacije projekta, preko njegove pripreme i realizacije, pa sve do formulacije i predstavljanja rezultata.

Naši susjedi Austrijanci su opremili pojedine škole da mogu poslužiti za eksperimentalnu nastavu bitno šire okoline. U tim se školama dodatno pripremaju kandidati za olimpijski tim što se kasnije potvrđuje i kroz rezultate. Iskustvo hrvatskih olimpijaca pokazalo je da učenici koji su sudjelovali u olimpijadama poslije budu među najboljim studentima, odabiru zanimanje znanstvenika i postižu zapažene karijere i rezultate u znanosti. Pametna država zna da treba uložiti u darovite pojedince, na svima nama je da svaki u svom dijelu preuzmemo odgovornost i djelujemo. 'Ruđerov interaktivni laboratorij' jedan je bitan kotačić u toj misiji IRB-a.

Ova stranica koristi kolačiće

neki od tih kolačića nužni su za ispravno funkcioniranje stranice, dok se drugi koriste za praćenje korištenja stranice radi poboljšanja korisničkog iskustva.

Za više informacija pogledajte naše uvjete korištenja.

  • Kolačići koji su nužni za ispravno funkcioniranje stranice. Moguće ih je onemogućiti u postavkama preglednika.