Popularizacija znanosti
Primarna zadaća IRB-a je obavljanje vrhunskih temeljnih istraživanja koja su preduvjet za ispunjenje ostalih zadaća koje IRB preuzima u razvoju RH kao što su razvoj inovativnih istraživanja, sudjelovanje u visokom obrazovanju, prijenos znanja u gospodarstvo s ciljem razvoja novih visoko-tehnologijskih proizvoda te jačanje društvene svijesti o važnosti i nužnosti znanja i znanosti u modernom društvu. IRB ove zadaće obavlja u suradnji sa sveučilištima, znanstvenim institutima i ostalim srodnim institucijama u RH i inozemstvu.
Ulazak u Europsku uniju osim pogodnosti koje nude europski fondovi pred Hrvatsku je postavio brojne izazove kao što je i povećan trend odljeva mozgova. Imajući u vidu nužnost poticanja mladih na znanstvene karijere u cilju pozicioniranja Hrvatske u globalnom tržištu rada te ulogu i mogućnosti znanosti i tehnologije u stvaranju novih vrijednosti i ekonomskog blagostanja, iznimno je važno probuditi svijest o korisnosti razvoja znanosti i tehnologije te promijeniti sliku znanstvene struke u javnosti.
Tu svoju ključnu ulogu prepoznaje Institut Ruđer Bošković neprekidnim promicanjem aktivnosti popularizacije znanosti kroz brojne aktivnosti kao što su ciklusi popularno-znanstvenih predavanja za širu javnost (Znanstveni četvrtak, Noć pod zvijezdama na Ruđeru, predavanja povodom dodjele Nobelovih nagrada i sl.) koje se tradicionalno održavaju na Institutu kao i sudjelovanjem u brojnim europskim i međunarodnim projektima, suradnjama sa zakladama, tvrtkama i drugim srodnim institucijama.
Svakako, najvažnija i najpoznatija manifestacija u sklopu koje IRB otvara svoja vrata za širu javnost su Otvoreni dani IRB-a. Tradicija otvorenih dana seže još od 2004. godine. Idejni začetnik ove manifestacije je pokojna dr. sc. Greta Pifat-Mrzljak, koja je svoj entuzijazam prenijela mlađim generacijama. U sklopu Otvorenih dana Institut je do sada ukupno posjetilo preko 35 000 posjetitelja.
Jačanjem svoje djelatnosti u području popularizacije znanosti Institut želi unaprijediti percepciju znanosti kao društveno iznimno korisne djelatnosti koja omogućava razvoj i napredak zajednice, te predstavlja sredstvo kompetitivnosti na svjetskom tržištu znanja jer se današnja ekonomija, a time i tržište rada ne mogu razvijati bez pomoći znanosti i tehnologije.
Princip 'otvorenosti' prema javnosti i medijima te široj znanstveno-akademskoj zajednici, kao i suradnji s poduzetnicima zastupljen je u većini projekata IRB-a. Ovaj princip temelj je i stožernog strukturnog projekta 'Otvorene znanstvene infrastrukturne platforme za inovativne primjene u gospodarstvu i društvu (O-ZIP), vrijednog 72 milijuna eura, a čiju realizaciju očekujemo početkom 2020. godine. Više o projektu O-ZIP – link na poveznicu
'Ruđerov interaktivni laboratorij'
Republika Hrvatska (RH) je na začelju EU po inovativnosti. Tek mali postotak mladih odlučuje se za karijeru u STEM području, a postojeći broj obrazovanih sve više napušta RH.
Daroviti učenici redovito sudjeluju na međunarodnim natjecanjima u STEM području, na kojima redovito postižu zapažene uspjehe zahvaljujući vlastitoj marljivosti i trudu mentora. Natjecanja se sastoje od teorijskog i praktičnog dijela, a pored financiranja najčešći problem s kojim se učenici i mentori susreću jest da u hrvatskim školama nije dovoljno zastupljen praktični dio nastave te da naši učenici nemaju interaktivni laboratorij u kojem bi se kvalitetno pripremili za natjecanja.
Institut Ruđer Bošković je potaknut ovom situacijom kao i povećanim interesom ciljane javnosti za rad i istraživanja na IRB-u, što se očituje, između ostalog, i u više od 35.000 posjetitelja u sklopu Otvorenih dana posljednjih godina, te više od 500 000 sljedbenika događanja na društvenim mrežama odlučio pokrenuti projekt 'Ruđerovog interaktivnog laboratorija'.
Ovakav laboratorij bi pod okriljem najveće znanstvene institucije u RH te vrhunskih stručnjaka omogućio profesorima, mentorima i nadarenim učenicima pripreme za olimpijade, praktične radionice i treninge, utemeljene na metodi 'učenje kroz istraživanje'. Ova metoda rada temelji se na malim istraživačkim projektima koje polaznici realiziraju od početka do kraja uz nadzor i mentorstvo znanstvenika.
Cilj istraživačkih aktivnosti učenika nije postignuće znanstvenog rezultata, već usvajanje korektne metodologije istraživačkog rada od zamisli i formulacije projekta, preko njegove pripreme i realizacije, pa sve do formulacije i predstavljanja rezultata.
Naši susjedi Austrijanci su opremili pojedine škole da mogu poslužiti za eksperimentalnu nastavu bitno šire okoline. U tim se školama dodatno pripremaju kandidati za olimpijski tim što se kasnije potvrđuje i kroz rezultate. Iskustvo hrvatskih olimpijaca pokazalo je da učenici koji su sudjelovali u olimpijadama poslije budu među najboljim studentima, odabiru zanimanje znanstvenika i postižu zapažene karijere i rezultate u znanosti. Pametna država zna da treba uložiti u darovite pojedince, na svima nama je da svaki u svom dijelu preuzmemo odgovornost i djelujemo. 'Ruđerov interaktivni laboratorij' jedan je bitan kotačić u toj misiji IRB-a.
