Prijeđite na glavni sadržaj

Ruđer akademija osnažila STEM edukatore

Od 2. do 11. lipnja, IRB je bio domaćin Ruđer akademije koju su volonterski proveli znanstvenici IRB-a kako bi prenijeli znanje, alate i inspiraciju za promociju STEM-a.
12.6.2025.
Ruđer akademija osnažila STEM edukatore

Znanost pripada svima! Tom su se mišlju vodili znanstvenici Instituta Ruđer Bošković (IRB) kada su u lipnju 2025. organizirali Ruđer akademiju, edukaciju za edukatore iz organizacija civilnog društva. U svega sedam dana, čak 275 sudionika iz osam partnerskih udruga prošlo je 15 različitih edukacija u temama koje su zahvatile srž današnjeg društva, od neuroznanosti do umjetne inteligencije, od ekologije i mikrobiologije vode do stereokemije, bioprospectinga mora te znanstvene komunikacije. 

Ruđer akademija uspostavljena je kao aktivnost unutar projekata financiranih iz poziva Jačanje kapaciteta civilnog društva za promociju STEM-a. Projekti su sufinancirani iz fonda ESF+ u sklopu Programa Učinkoviti ljudski potencijali 2021.-2027., s ciljem osnaživanja udruga i edukatore koji rade s djecom, mladima i javnošću da znanost prenesu na angažiran, razumljiv i inspirativan način.

Volonterska akademija: znanstvenici darovali znanje, udrugama ostavili sredstva

„Ovo je najveća multidisciplinarna edukacija za edukatore u STEM-u koju smo ikada održali. Petnaest iskusnih popularizatora znanosti, znanstvenika iz različitih područja podijelilo je svoja znanja, praktična iskustva i strast prema popularizaciji znanosti kroz 7 dana intenzivnih edukacija. I to potpuno volonterski, ostavljajući sredstva udrugama za njihove potrebe na terenu. Ova aktivnost dio je nove platforme Ruđerovog fermentatora, koji objedinjuje naše aktivnosti iz komunikacije, diseminacije i popularizacije znanosti s ciljem pružanja “craft” usluge različitim dionicima. Našu multidisciplinarnost i individualni pristup prepoznali su mnogi partneri s kojima surađujemo – organizacije civilnog društva, škole, visokoobrazovne ustanove, kompanije, tijela državne uprave te jedinice lokalne uprave i samouprave,“ istaknuo je dr. sc. Marko Košiček, idejni začetnik te koordinator Ruđer akademije s IRB-a. 

Predavači, među kojima su bili znanstvenici i stručnjaci IRB-a, pokazali su visoku motiviranost i profesionalnost. Tim edukatora uz dr. Košičeka činili su: dr. sc. Sanja Babić Brčić, Petra Buljević Zdjelarević, dr. sc. Ivo Crnolatac, dr. sc. Željka Fiket, dr. sc. Vlatka Filipović Marijić, dr. sc. Damir Kapetanović, dr. sc. Dragomira Majhen, dr. sc. Olga Malev, dr. sc. Armin Mešić, dr. sc. Lovro Palaversa, dr. sc. Matija Piškorec, dr. sc. Tomislav Portada, dr. sc. Dubravka Švob Štrac i Tin Županović.

„Craft radionice“: znanost koja se može dodirnuti, razumjeti i prenijeti

Iako su edukacije bile tematski raznolike, zajedničko im je bilo jedno: znanost učiniti pristupačnom, korisnom i poticajnom. Polaznici su se upoznali s ključnim temama suvremene znanosti i s metodama kako te teme prenijeti publici svih generacija, od predškolske djece do srednjoškolaca i roditelja.

Učili su kako popularizirati znanost – kome, kako i zašto. Kako osmisliti sadržaj koji neće ostati u PowerPoint prezentaciji nego će zaživjeti u učionici, na radionicama i u razgovoru. Kroz konkretne primjere naučili su kako doći do publike, komunicirati kroz medije i društvene mreže, te kako prilagoditi poruke suvremenim komunikacijskim kanalima i izazovima digitalnog doba.

U području biomedicine, dobili su alate za približavanje tema poput mozga, neuroznanosti, genetike i genske terapije, kao i osjetljivih pitanja o umjetnoj inteligenciji, svijesti i editiranju gena. Kemija je obrađena kroz gradivnu strukturu života i stereokemiju, uz primjere iz svakodnevice i poveznice s biomedicinskim istraživanjima.

Velik naglasak stavljen je na zaštitu okoliša, gdje su edukatori učili kako zagađivači poput mikroplastike, metala i lijekova utječu na žive organizme i kako učenike potaknuti na znanstveni i odgovorni odnos prema okolišu. U edukaciji o morskoj biokemiji istraživali su bioaktivne spojeve iz algi i spužvi s potencijalnom primjenom u medicini i kozmetici, te metode njihove obrade i prezentacije učenicima. 

Posebno je polaznicima bila privlačna radionica o umjetnoj inteligenciji, u kojoj su edukatori kroz analogno računalo izrađeno od perlica usvojili temeljne principe strojnog učenja i kombinatorike – prilagođene najmlađima.

Na području mikrobiologije vode, naučili su klasične i suvremene metode detekcije mikroorganizama, s naglaskom na javno zdravlje i primjenu u nastavi. Edukacija o ekološkom otisku tehnologije povezala je kemiju, ekologiju i društvenu odgovornost kroz priču o pametnom telefonu – od rudarenja do otpada.

Na kraju, zaronili su u carstvo gljiva – raznoliko, tajanstveno i ključno za ekosustave, učeći kako o njihovoj važnosti poučavati kroz interdisciplinarne radionice koje povezuju ekologiju, biologiju i zaštitu prirode.

Ljudi su ključ: mreža znanstvenika kao oslonac civilnom društvu 

Svi projekti koje udruge provode traju do ožujka 2028. te kontinuirano pružaju niz sadržaja za učenike od vrtićke preko osnovnoškolske do srednjoškolske dobi, a organiziraju se i javna događanja usmjerena prema javnosti svih generacija. 

Pozivamo vas da na stranicama projekta saznate više informacija o ponudi besplatnih programa, te se već danas pridružite.

Naziv projekta

Šifra projekta

Nositelj projekta

ZNANSTVENA AVANTURA

SF.2.4.06.04.0007

EDUKA - centar lokalnog razvoja

Učimo kroz igru – drugi dio

SF.2.4.06.04.0024

Igra znanja, udruga za digitalnu edukaciju i igru

AI STEM EDUKATORI

SF.2.4.06.04.0036

Udruga Institut za popularizaciju znanosti

Mobilni multimedijalni ZEZ centar - MMZC

SF.2.4.06.04.0037

Udruga Profesor Baltazar

SKIIZ – STEM Kroz Igru i Zabavu

SF.2.4.06.04.0058

Udruga za promicanje znanosti, ekologije i sigurnosti 

Da Vincijev laboratorij

SF.2.4.06.04.0060

Virtualci - udruga za razvoj i promicanje kreativnog i digitalnog obrazovanja

STEM Learning Network

SF.2.4.06.04.0081

Institut za razvoj ljudskih potencijala Spartak

Promocija STEM tehnologija multidisciplinarnim pristupom - MULTI-STEM

SF.2.4.06.04.0092

Hrvatska udruga za informacijsku, komunikacijsku i elektroničku tehnologiju - MIPRO

PanonSTEM

SF.2.4.06.04.0095

Udruga inovativne hrvatske informacijske tehnologije INNCRO-IT

Kontaktirajte nas

Ova stranica koristi kolačiće. Neki od tih kolačića nužni su za ispravno funkcioniranje stranice, dok se drugi koriste za praćenje korištenja stranice radi poboljšanja korisničkog iskustva. Za više informacija pogledajte naše uvjete korištenja.

Prilagodi postavke
  • Kolačići koji su nužni za ispravno funkcioniranje stranice. Moguće ih je onemogućiti u postavkama preglednika.