Ruđer akademija osnažila STEM edukatore

Znanost pripada svima! Tom su se mišlju vodili znanstvenici Instituta Ruđer Bošković (IRB) kada su u lipnju 2025. organizirali Ruđer akademiju, edukaciju za edukatore iz organizacija civilnog društva. U svega sedam dana, čak 275 sudionika iz osam partnerskih udruga prošlo je 15 različitih edukacija u temama koje su zahvatile srž današnjeg društva, od neuroznanosti do umjetne inteligencije, od ekologije i mikrobiologije vode do stereokemije, bioprospectinga mora te znanstvene komunikacije.
Ruđer akademija uspostavljena je kao aktivnost unutar projekata financiranih iz poziva Jačanje kapaciteta civilnog društva za promociju STEM-a. Projekti su sufinancirani iz fonda ESF+ u sklopu Programa Učinkoviti ljudski potencijali 2021.-2027., s ciljem osnaživanja udruga i edukatore koji rade s djecom, mladima i javnošću da znanost prenesu na angažiran, razumljiv i inspirativan način.
Volonterska akademija: znanstvenici darovali znanje, udrugama ostavili sredstva
„Ovo je najveća multidisciplinarna edukacija za edukatore u STEM-u koju smo ikada održali. Petnaest iskusnih popularizatora znanosti, znanstvenika iz različitih područja podijelilo je svoja znanja, praktična iskustva i strast prema popularizaciji znanosti kroz 7 dana intenzivnih edukacija. I to potpuno volonterski, ostavljajući sredstva udrugama za njihove potrebe na terenu. Ova aktivnost dio je nove platforme Ruđerovog fermentatora, koji objedinjuje naše aktivnosti iz komunikacije, diseminacije i popularizacije znanosti s ciljem pružanja “craft” usluge različitim dionicima. Našu multidisciplinarnost i individualni pristup prepoznali su mnogi partneri s kojima surađujemo – organizacije civilnog društva, škole, visokoobrazovne ustanove, kompanije, tijela državne uprave te jedinice lokalne uprave i samouprave,“ istaknuo je dr. sc. Marko Košiček, idejni začetnik te koordinator Ruđer akademije s IRB-a.
Predavači, među kojima su bili znanstvenici i stručnjaci IRB-a, pokazali su visoku motiviranost i profesionalnost. Tim edukatora uz dr. Košičeka činili su: dr. sc. Sanja Babić Brčić, Petra Buljević Zdjelarević, dr. sc. Ivo Crnolatac, dr. sc. Željka Fiket, dr. sc. Vlatka Filipović Marijić, dr. sc. Damir Kapetanović, dr. sc. Dragomira Majhen, dr. sc. Olga Malev, dr. sc. Armin Mešić, dr. sc. Lovro Palaversa, dr. sc. Matija Piškorec, dr. sc. Tomislav Portada, dr. sc. Dubravka Švob Štrac i Tin Županović.
„Craft radionice“: znanost koja se može dodirnuti, razumjeti i prenijeti
Iako su edukacije bile tematski raznolike, zajedničko im je bilo jedno: znanost učiniti pristupačnom, korisnom i poticajnom. Polaznici su se upoznali s ključnim temama suvremene znanosti i s metodama kako te teme prenijeti publici svih generacija, od predškolske djece do srednjoškolaca i roditelja.
Učili su kako popularizirati znanost – kome, kako i zašto. Kako osmisliti sadržaj koji neće ostati u PowerPoint prezentaciji nego će zaživjeti u učionici, na radionicama i u razgovoru. Kroz konkretne primjere naučili su kako doći do publike, komunicirati kroz medije i društvene mreže, te kako prilagoditi poruke suvremenim komunikacijskim kanalima i izazovima digitalnog doba.
U području biomedicine, dobili su alate za približavanje tema poput mozga, neuroznanosti, genetike i genske terapije, kao i osjetljivih pitanja o umjetnoj inteligenciji, svijesti i editiranju gena. Kemija je obrađena kroz gradivnu strukturu života i stereokemiju, uz primjere iz svakodnevice i poveznice s biomedicinskim istraživanjima.
Velik naglasak stavljen je na zaštitu okoliša, gdje su edukatori učili kako zagađivači poput mikroplastike, metala i lijekova utječu na žive organizme i kako učenike potaknuti na znanstveni i odgovorni odnos prema okolišu. U edukaciji o morskoj biokemiji istraživali su bioaktivne spojeve iz algi i spužvi s potencijalnom primjenom u medicini i kozmetici, te metode njihove obrade i prezentacije učenicima.
Posebno je polaznicima bila privlačna radionica o umjetnoj inteligenciji, u kojoj su edukatori kroz analogno računalo izrađeno od perlica usvojili temeljne principe strojnog učenja i kombinatorike – prilagođene najmlađima.
Na području mikrobiologije vode, naučili su klasične i suvremene metode detekcije mikroorganizama, s naglaskom na javno zdravlje i primjenu u nastavi. Edukacija o ekološkom otisku tehnologije povezala je kemiju, ekologiju i društvenu odgovornost kroz priču o pametnom telefonu – od rudarenja do otpada.
Na kraju, zaronili su u carstvo gljiva – raznoliko, tajanstveno i ključno za ekosustave, učeći kako o njihovoj važnosti poučavati kroz interdisciplinarne radionice koje povezuju ekologiju, biologiju i zaštitu prirode.
Ljudi su ključ: mreža znanstvenika kao oslonac civilnom društvu
Svi projekti koje udruge provode traju do ožujka 2028. te kontinuirano pružaju niz sadržaja za učenike od vrtićke preko osnovnoškolske do srednjoškolske dobi, a organiziraju se i javna događanja usmjerena prema javnosti svih generacija.
Pozivamo vas da na stranicama projekta saznate više informacija o ponudi besplatnih programa, te se već danas pridružite.
Naziv projekta |
Šifra projekta |
Nositelj projekta |
ZNANSTVENA AVANTURA |
SF.2.4.06.04.0007 |
|
Učimo kroz igru – drugi dio |
SF.2.4.06.04.0024 |
|
AI STEM EDUKATORI |
SF.2.4.06.04.0036 |
|
Mobilni multimedijalni ZEZ centar - MMZC |
SF.2.4.06.04.0037 |
|
SKIIZ – STEM Kroz Igru i Zabavu |
SF.2.4.06.04.0058 |
|
Da Vincijev laboratorij |
SF.2.4.06.04.0060 |
Virtualci - udruga za razvoj i promicanje kreativnog i digitalnog obrazovanja |
STEM Learning Network |
SF.2.4.06.04.0081 |
|
Promocija STEM tehnologija multidisciplinarnim pristupom - MULTI-STEM |
SF.2.4.06.04.0092 |
Hrvatska udruga za informacijsku, komunikacijsku i elektroničku tehnologiju - MIPRO |
PanonSTEM |
SF.2.4.06.04.0095 |
Udruga inovativne hrvatske informacijske tehnologije INNCRO-IT |