“Zelena” mehanokemijska karbodiimidom potpomognuta one-pot sinteza

12. prosinca 2012. -Znanstvenici dr. sc. Vjekoslav Štrukil, Boris Bartolec i dr. sc. Davor Margetić iz Laboratorija za fizikalno organsku kemiju, Zavoda za organsku kemiju i biokemiju, objavili su rad pod nazivom “One-pot mechanosynthesis of aromatic amides and dipeptides from carboxylic acids and amines” u časopisu Chemical Communications (Chem. Commun., 2012, 48, 12100-12102. IF = 6.17).

Rad je rezultat interne suradnje s dr. sc. Tomislavom Portadom (Laboratorij za supramolekulsku i nukleozidnu kemiju, Zavod za organsku kemiju i biokemiju) i dr. sc. Ivanom Halaszom (Laboratorij za sintezu novih materijala, Zavod za kemiju materijala), te dr. sc. Ivicom Đilovićem s Kemijskog odsjeka PMF-a.

U članku je opisana “zelena” mehanokemijska karbodiimidom potpomognuta one-pot sinteza aromatskih amida i bis-amida reakcijom između karboksilnih kiselina i primarnih ili sekundarnih amina. Visoka iskorištenja i jednostavna obrada reakcijske smjese vodom omogućili su čistu, praktičnu i brzu pripravu akiralnih i kiralnih derivata amida iz lako dostupnih polaznih spojeva.

Također, ova sintetska metoda uspješno je primijenjena za pripravu C- i N-zaštićenih dipeptida u vrlo dobrom iskorištenju. Molekulske i kristalne strukture nekoliko sintetiziranih spojeva su određene difrakcijom rentgenskog zračenja na jediničnom kristalu ili izravno iz podataka dobivenih difrakcijom na uzorcima praha.

Članak je objavljen u posebnom izdanju posvećenom razvoju i primjeni mehanokemijskih metoda Mechanochemistry: fundamentals and applications in synthesis.